ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Το Πρόγραμμα Μουσικής Ανάπτυξης Βρεφών και Νηπίων απευθύνεται σε βρέφη και παιδιά ηλικίας 4 μηνών – 6 χρόνων και τους γονείς τους. Το πρόγραμμα βασίζεται σε ερευνητικά ευρήματα σχετικά με τη μουσική ανάπτυξη βρεφών και νηπίων και στοχεύει στην αξιοποίηση των τεράστιων μουσικών δυνατοτήτων που φέρουν τα παιδιά με τη γέννησή τους. Μέσα σε ένα ομαδικό περιβάλλον χαράς και συναισθηματικής ασφάλειας.
Το Πρόγραμμα παράλληλα επιτυγχάνει:
- τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών
- την ανάπτυξη της ικανότητάς τους να μαθαίνουν
- τη σύνδεση και αλληλεπίδρασή τους με άλλα παιδιά και ενήλικες
- την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής τους.
ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
- Είναι το πρώτο Τα τμήματα οργανώνονται με βάση την ηλικία και τη μουσική ετοιμότητα των παιδιών. Τις περισσότερες φορές ο αρχικός διαχωρισμός γίνεται με βάση τη χρονολογική ηλικία σε τμήματα για παιδιά α) 0 – 18 μηνών, β) 18 μηνών – 3 χρόνων, γ) 3 – 4 χρόνων, ή τμήματα μικρότερου ηλικιακού εύρους.στην Ελλάδα πρόγραμμα μουσικής ανάπτυξης βρεφών και νηπίων.
- Όταν το παιδί είναι μικρότερο των 4 ετών, ο γονιός συμμετέχει στο μάθημα μαζί του.
- Παιδιά ηλικίας 4-6 χρόνων εισάγονται σε τμήματα χωρίς γονείς.
- Κάθε παιδί εγγράφεται σε ένα τμήμα το οποίο και παρακολουθεί σταθερά μία φορά την εβδομάδα για 45΄ λεπτά καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου.
- Το επίπεδο των μαθημάτων και το αναλυτικό πρόγραμμα διαφοροποιείται με βάση το στάδιο μουσικής ανάπτυξης στο οποίο βρίσκονται τα παιδιά – μαθητές.
- Τμήματα λειτουργούν κατά τις ημέρες Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή απόγευμα και Σάββατο πρωί.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Σκοπός του Προγράμματος Μουσικής Ανάπτυξης Βρεφών και Νηπίων του Baby Artist είναι να προσφέρει πρότυπη μουσική καθοδήγηση και διδασκαλία σε βρέφη και νήπια σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ερευνητικά ευρήματα για την ανάπτυξη του μουσικού ταλέντου.
- Ευρήματα μελετών των τελευταίων χρόνων υποδεικνύουν ότι η περίοδος από τη γέννηση ως την ηλικία των τριών και στην συνέχεια ως πέντε χρόνων είναι η πιο σημαντική για την ανάπτυξη του μουσικού ταλέντου, όπως είναι άλλωστε και για την ανάπτυξη άλλων ικανοτήτων και στοιχείων της ανθρώπινης προσωπικότητας.
- Βασισμένο πάνω στην γενική αρχή ότι η μουσική μαθαίνεται με τον ίδιο τρόπο που μαθαίνεται και η γλώσσα, το Πρόγραμμα στοχεύει στη δημιουργία ενός πλούσιου σε μουσικά ερεθίσματα περιβάλλοντος με έντονα χαρούμενο και παιγνιώδη χαρακτήρα.
- Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι να οδηγήσει τα παιδιά στην ανάπτυξη μίας φυσικής σχέσης με τη μουσική, στα πλαίσια της οποίας τα παιδιά θα χειρίζονται τη μουσική με την ίδια φυσικότητα και πληρότητα που χειρίζονται τη γλώσσα ως μέσο έκφρασης.
- Τελικός στόχος του προγράμματος είναι να οδηγήσει τα παιδιά σε μουσική ετοιμότητα (ικανότητα να τραγουδούν σωστά, και να μπορούν να νιώθουν και να αναπαράγουν τον παλμό και τη ρυθμική διάρθρωση της μουσικής), ώστε να μπορούν να λειτουργούν μουσικά στην καθημερινή τους ζωή ως παιδιά και αργότερα ως ενήλικες, αλλά και προκειμένου να είναι μουσικά έτοιμα για να εισαχθούν με επιτυχία στην εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Η μεθοδολογία του προγράμματος βασίζεται στο αναλυτικό πρόγραμμα που υποδεικνύει η Θεωρία Μουσικής Μάθησης (Music Learning Theory) του Edwin Gordon, μία από τις λίγες θεωρίες μουσικής διδακτικής που είναι αποτέλεσμα πολύχρονης έρευνας σχετικά με τη μουσική ανάπτυξη. To πρόγραμμα που εφαρμόζεται τις τελευταίες δεκαετίες και σε άλλες περιοχές του κόσμου (Η.Π.Α. και Ευρώπη) είναι προσαρμοσμένο σημαντικά στα ελληνικά δεδομένα και έρχεται να καλύψει ένα τεράστιο κενό στη μουσική εκπαίδευση των παιδιών στην Ελλάδα, αυτό από τη γέννηση και κατά τη βρεφική και πρώτη νηπιακή ηλικία, που είναι βέβαια και το σημαντικότερο.
Το Πρόγραμμα ως «Φυτώριο» Μουσικών
Το Πρόγραμμα Μουσικής Ανάπτυξης Βρεφών και Νηπίων είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα ανάπτυξης του μουσικού ταλέντου των μικρών παιδιών. Έχει λειτουργήσει, πέρα από την ουσιαστική παιδαγωγική και παιγνιώδη του βάση, ως ένα «φυτώριο» παιδιών που είχαν στη συνέχεια σημαντική μουσική εξέλιξη. Σήμερα διαπρέπουν μουσικά, έφηβοι και νέοι που φοίτησαν ως βρέφη ή παιδιά στο Πρόγραμμα, από την ίδρυσή του το 2001 και μετά.
Το Πρόγραμμα ως μία «κοινωνία» μάθησης και χαράς
Παρά την επιστημονικά δομημένη διδασκαλία εκ μέρους των διδασκόντων, αυτό που βιώνουν γονείς και παιδιά είναι ένα περιβάλλον χαράς, μουσικού πλούτου, συναισθηματικής ασφάλειας και κοινωνικής ζωής μέσα στο πλαίσιο της τάξης που χαρίζει ποικίλα ερεθίσματα ανάπτυξης σε βρέφη και νήπια και δημιουργεί μια ‘κοινωνική ζωή’ για αυτά με πυρήνα τη μουσική, από την αρχή της ζωής τους. Τα παιδιά αναπτύσσονται μουσικά, μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν δεσμούς με άλλα παιδιά και ενήλικες, αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες, μαθαίνουν να ακολουθούν τους κανόνες ενός δομημένου περιβάλλοντος, αλλά και να εκφράζονται και να αλληλεπιδρούν ελεύθερα με τη μουσική.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Χρήστος Γερμένογλου μουσικός της τζαζ και αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής, καθηγητής ντραμς, και μουσικοπαιδαγωγός με 20χρονη εμπειρία στη διδασκαλία και διεύθυνση του Προγράμματος
- Ραφαέλα Τρούλου, μουσικοπαιδαγωγός – μουσικός, πτυχίο Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Σπουδές Σύνθεσης, Μεταπτυχιακές σπουδές στη «Διδακτική της Μουσικής»
- Βαλεντίνη Παπαθανασίου, μουσικοπαιδαγωγός – εμψυχώτρια – εργαζόμενη και με Α.με.Α., πτυχίο Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
- Αιμιλία Χαλκιά, μουσικοπαιδαγωγός – μουσικός, σπουδάστρια Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
- Τελικός στόχος του προγράμματος είναι να οδηγήσει τα παιδιά σε μουσική ετοιμότητα (ικανότητα να τραγουδούν σωστά, και να μπορούν να νιώθουν και να αναπαράγουν τον παλμό και τη ρυθμική διάρθρωση της μουσικής), ώστε να μπορούν να λειτουργούν μουσικά στην καθημερινή τους ζωή ως παιδιά και αργότερα ως ενήλικες, αλλά και προκειμένου να είναι μουσικά έτοιμα για να εισαχθούν με επιτυχία στην εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου.
Επιστημονική εποπτεία:
- Λήδα Στάμου, Καθηγήτρια Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών “Μουσική και Κοινωνία”.
ΧΩΡΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το Πρόγραμμα υλοποιείται σε δύο χώρους:
- Στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης,στον ισόγειο όροφο του πανέμορφου Πέτρινου Σχολείου, οδός Παπαδοπούλου, με εύκολη και γρήγορη πρόσβαση από τον κεντρικό δρόμο του Πανοράματος (Κομνηνών) και την οδό Θέρμης Πανοράματος. Άνετο πάρκινγκ πολυάριθμων θέσεων υπάρχει στο Νέο Δημαρχείο Πυλαίας – Χορτιάτη, οδός Σαμανίδη 21, σε απόσταση λίγων λεπτών από το Πέτρινο Σχολείο, καθώς και στη γύρω από το Πέτρινο Σχολείο περιοχή.
2. Στο κέντρο της πόλης. Περίπτερο 6, Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.Θ.), στους εξαιρετικούς χώρους του All Star Dance City (www.allstardance.gr). Πάρκινγκ δωρεάν εντός της Δ.Ε.Θ. (με κάρτα εισόδου). Στο κέντρο της πόλης υλοποιείται κάθε Σάββατο πρωί το Πρόγραμμα Μουσικής Ανάπτυξης Βρεφών και Νηπίων.
ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Covid-19
Συνεχίζουμε ακάθεκτοι το έργο μας, έτοιμοι να λειτουργήσουμε σε καιρό πανδημίας με πρωταρχικό μας γνώμονα την ασφάλεια όλων. Δείτε παρακάτω τα χαρακτηριστικά των χώρων μας και τα μέτρα προστασίας με τα οποία θα ξεκινήσουμε ακολουθώντας τις οδηγίες των αρμοδίων αρχών, προκειμένου να νιώθουμε και να είμαστε ασφαλείς. Τα μέτρα αυτά θα προσαρμόζονται κατά τη διάρκεια του φθινοπωρινού κύκλου ακολουθώντας τις οδηγίες των αρμοδίων αρχών, διασφαλίζοντας έτσι σε συνεχή βάση τη μέγιστη ασφάλεια όλων.
Τα ομαδικά μαθήματα για όλα μας τα προγράμματα θα υλοποιούνται σε αίθουσες άνω των 45 τ.μ., με μέγιστο αριθμό 6 παιδιά (και τους γονείς τους) και έναν διδάσκοντα ανά τμήμα, ώστε να τηρούνται οι πρέπουσες αποστάσεις.
Πριν την είσοδο οποιουδήποτε στον χώρο θα γίνεται θερμομέτρηση μετώπου από ειδικό θερμόμετρο χωρίς επαφή. Κάθε άτομο που εισέρχεται θα καταγράφεται στο Βιβλίο Εισόδου και θα του γίνονται κάποιες ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση της υγείας του. Δεν θα μπορούν να εισέλθουν στον χώρο άτομα που έχουν συμπτώματα έστω και απλού κρυολογήματος. Οι χώροι μας θα απολυμαίνονται καθημερινά, ενώ θα υπάρχουν αντισηπτικά στις αίθουσες και τους διαδρόμους.
Η είσοδος και παραμονή στον χώρο θα απαιτεί μάσκα (ή προμετωπίδα, εφόσον κριθεί αποδεκτή από τις αρμόδιες αρχές) για όλους τους ενήλικες (γονείς/συνοδούς και προσωπικό του Baby Artist) και για τα παιδιά ηλικίας 4 ετών και άνω. Τα παιδιά θα μπορούν να κατεβάσουν τη μάσκα τους κατά την κίνηση ή το τραγούδι αν νιώσουν δυσφορία («διάλειμμα μάσκας», βλέπε οδηγίες Σ. Τσιόδρα, ipaideia.gr, 02/09/2020). Οι αποστάσεις θα τηρούνται μεταξύ των συμμετεχόντων με ειδική σήμανση στο δάπεδο. Κάθε παιδί και γονιός θα έχει το δικό του σετ μικρών οργάνων/υλικών χαμηλού κόστους (ζεύγος ξυλάκια, μαράκα, τυμπανάκι με μπαγκέτα, μαντήλα ή υφασμάτινη κορδέλα) το οποίο θα προμηθευτείτε από οποιοδήποτε κατάστημα μουσικών οργάνων στην πόλη, ώστε να μην υπάρχει ανταλλαγή μουσικών οργάνων και υλικών μεταξύ των συμμετεχόντων. Στα οργανάκια αυτά παρακαλούμε να κολλήσετε αυτοκόλλητη ετικέτα με το όνομά σας και το όνομα του παιδιού σας.
Τα ομαδικά μαθήματα θα διαρκούν 45’ λεπτά και μεταξύ των τμημάτων θα παρεμβάλλονται 15λεπτα διαλείμματα. Παρότι ο χώρος αναμονής είναι αρκετά μεγάλος, ωστόσο παρακαλούμε τους γονείς να φθάνουν στον χώρο αναμονής όχι περισσότερο από 5’ λεπτά πριν την έναρξη του μαθήματος και να εξέρχονται από τον χώρο αναμονής το αργότερο 5’ λεπτά μετά τη λήξη του μαθήματος τους. Με τον τρόπο αυτό ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες συνάντησης και συνωστισμού ανάμεσα στα παιδιά/γονείς που θα εξέρχονται από το μάθημά τους με τα παιδιά/γονείς που θα εισέρχονται, ενώ θα υπάρχει επαρκής χρόνος για απολύμανση και φυσικό αερισμό των αιθουσών πριν από κάθε μάθημα. Το Πέτρινο Σχολείο διαθέτει πολύ μεγάλο αύλειο χώρο, όπου και μπορούν γονείς/παιδιά να παραμείνουν για λίγο εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν.
Αν ως την έναρξη των μαθημάτων μας αλλάξουν σημαντικά οι σχετικές οδηγίες από τις αρμόδιες αρχές, θα κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές σε όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Αν οι αρμόδιες αρχές επιβάλουν επιπλέον απαγορεύσεις που καθιστούν ανέφικτη τη δια ζώσης διδασκαλία, τα δια ζώσης τμήματά μας θα συνεχίσουν με on-line διδασκαλία σε ίδια σύνθεση, στις ίδιες μέρες/ώρες και με το ίδιο κόστος.